Χωρίς Βαρύτητα!

ΤΟ " nο Gravity Zone" αποτελεί το παιδί του ιστότοπου γνωστού ως "ενάντια στην επιπεδούπολη" (antidras.blogspot.gr). Με ορμητήριο αυτό το χώρο, ανοίγουμε τα φτερά μας για πτήσεις προς θαυμαστούς, παράξενους, φιλόξενους κι αφιλόξενους, μα σίγουρα θαυμαστούς ορίζοντες. Μακρινούς ή κοντινούς, "εσωτερικούς" κι εξωτερικούς. Μεταφέρουμε εδώ κι επιλεγμένα κείμενα, δικά μας κι όχι μόνο, από το παλιό μπλογκ. Το "παλιό μας σπίτι" θα συνεχίζει να μας φιλοξενεί και αυτό και να αποτελεί σημείο αναφοράς και για καινούργιες εδώ αναρτήσεις μας.
Η
υπέρβαση των ανθρώπινων όντων προς ανώτερα (κι άρα ποιοτικότερα) επίπεδα ύπαρξης αποτελεί, όπως το βλέπουμε εμείς, αποτέλεσμα των ιδιοτήτων εκείνων που συνιστούν το μεγαλείο του ανθρώπου: Απλότητα, Ανεξαρτησία Αντίληψης, Αμφισβήτηση των συλλογικά αποδεκτών καταστάσεων και παραστάσεων, Περιέργεια, Φαντασία, Εκστατική διαίσθηση, Εκστατικός Θαυμασμός. Κι εμείς σκοπεύουμε στο νέο εγχείρημά μας να αδράξουμε κι αυτές τις ποιότητες που διαμορφώνουν κι ανάλογες διαδρομές κι αφηγούνται ιστορίες για "περιοχές μυθικές ή απαγορευμένες" .
(Ποιοι άραγε ορίζουν τι είναι μύθος ή απαγορευμένο ή απρόσιτο για τις μάζες και πόσοι ακόμη κι αυτοαποκαλούμενοι ή θεωρούμενοι ως "επαναστάτες" ενστερνίζονται αυτές τις οδηγίες;)
Κάτι μέσα μας μάς τρώει να αιωρηθούμε πάνω απ'όλη την ακαμψία και στατικότητα και πάνω απ'όλες τις παρανοήσεις του κόσμου, χαράσσοντας ρότα για τη λεωφόρο των...άστρων! Κάνοντας και μια απαραίτητη στάση στο "Μπαράκι στην Άκρη του Γαλαξία", ωθούμενοι από μια αρχέγονη μέθη, για να γευτούμε παράξενα ελιξίρια, μεθυστικά κοκτέηλ αστρικής σκόνης, κοσμικής ακτινοβολίας και φλεγόμενα υπολείμματα αστρικών (κι όχι μόνο) συστημάτων, με παγάκια από την ουρά αλητήριων αστεροειδών.
Και για να καταφέρουμε αυτά κι ακόμη περισσότερα, πρέπει να αφήσουμε τη...βαρύτητα πίσω μας. Χωρίς να ξεχάσουμε να πατάμε και γερά στο έδαφος!

Bρίσκεστε σε "no Gravity Zone" λοιπόν! Γιατί είμαστε ονειροπόλοι και με αιτία:

ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΙ (του ανιχνευτή)


Ονειροπόλος είναι αυτός που μπορεί να βρει τον δρόμο του μόνο στο φως του φεγγαριού. Τιμωρία του είναι ότι βλέπει το ξημέρωμα πριν τον υπόλοιπο κόσμο. - ΟΣΚΑΡ ΟΥΑΪΛΝΤ

Αυτή είναι και η κατάρα του! Η πιο γλυκιά και πικρή συνάμα, η πιο αποκηρυγμένη και γι'αυτό ανεκτίμητης αξίας, η πιο επικίνδυνη και γι'αυτό άξια μόνο για όσους αντέχουν να τη βαστάξουν, η πιο μαγική και συνάμα απαιτητική, η πιο δύσκολη να περιγραφεί με τη συνηθισμένη μορφή ανθρώπινης έκφρασης, κατάρα του κόσμου ετούτου.
Αλλά τι θα'τανε ο κόσμος χωρίς τους "καταραμένους" του; Αν όχι καταδικασμένος, από πολύ παλιά, σε έλλειψη οξυγόνου και σε πλήρη μαρασμό;

Ονειροπόλοι είναι αυτοί που, με τις (μυστηριώδεις για την κοινή λογική) ενοράσεις και τα όνειρά τους και τη διάθεσή τους να γυρέψουν την εκπλήρωσή τους, επιτρέπουν ακόμα στη γη να γυρνάει!
Oνειροπόλοι είναι αυτοί που βλέπουν όσα οι πιο πολλοί αδυνατούν ή αρνούνται να δουν, γιατί δεν μπορούν να εγκαταλείψουν τη βολή του δοσμένου, καθιερωμένου πλαισίου. Αυτοί που ανακαλύπτουν τις εικόνες πίσω από τις εικόνες ή ανοίγουν το δρόμο προς νέους κόσμους εκεί όπου οι παλιοί αργοπεθαίνουν και σβήνουν.
Αλλά αυτό έχει πάντα τίμημα και τις περισσότερες φορές πολύ σκληρό.
Ονειροπόλοι είναι κι αυτοί που συχνά οδηγούνται στο γλυκόπικρο καταφύγιο της μοναξιάς και στην τρέλα που επίσης συχνά συνοδεύει την "ιερή μέθη" τους. Αυτοί που, διόλου σπάνια, συντρίβονται κάτω από όλη την κακότητα, τη μικροψυχία και το φθόνο που ξεχειλίζει στον κόσμο.
Αλλά και αυτοί οι οποίοι σαν τους τρελούς αλήτες που σέρνονται από μια πλανεύτρα εσωτερική μούσα: "ποθούν τα πάντα ταυτόχρονα, αυτοί που ποτέ δε χασμουριούνται ή λένε έστω και μία κοινοτοπία, αλλά που καίγονται σαν τα μυθικά κίτρινα ρωμαϊκά κεριά, που σκάνε σαν πυροτεχνήματα ανάμεσα στα αστέρια κι από μέσα τους ξεπηδά το μπλε φως της καρδιάς τους, κι όσοι τους βλέπουν κάνουν: Αααα!!!! με θαυμασμό' (να θυμηθούμε και τον Τζακ Κέρουακ στο βιβλίο του "on the road")

Και αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ότι... " ο ταξιδιώτης παίρνει μονάχα ένα δρόμο. Ο ονειροπόλος τους παίρνει όλους. "(Julos Beaucarne)

Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2022

Αγαμπέν: " Το νόμιμο, το υποχρεωτικό και το απαγορευμένο "



Σύμφωνα με τους Άραβες νομικούς, οι ανθρώπινες πράξεις χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες, τις οποίες απαριθμούν ως εξής: 

υποχρεωτικές,
αξιέπαινες,
νόμιμες,
καταδικαστέες
 
και
απαγορευμένες.

Το υποχρεωτικό αντιτίθεται στο απαγορευμένο, το αξιέπαινο στο κατακριτέο. Αλλά η πιο σημαντική κατηγορία είναι αυτή που βρίσκεται στη μέση και αποτελεί, τρόπον τινά, τον άξονα της ζυγαριάς που ζυγίζει τις ανθρώπινες πράξεις και μετρά την ευθύνη τους (η ευθύνη ονομάζεται "βάρος" στην αραβική νομική γλώσσα).

Αν αξιέπαινο είναι εκείνο του οποίου η εκτέλεση ανταμείβεται και η παράλειψη δεν απαγορεύεται, και κατακριτέο είναι εκείνο του οποίου η παράλειψη ανταμείβεται και η εκτέλεση δεν απαγορεύεται, το νόμιμο είναι εκείνο για το οποίο ο νόμος μπορεί μόνο να σιωπά και επομένως δεν είναι ούτε υποχρεωτικό ούτε απαγορευμένο, ούτε αξιέπαινο ούτε κατακριτέο.

Αντιστοιχεί στην παραδεισένια κατάσταση, στην οποία οι ανθρώπινες πράξεις δεν παράγουν καμία ευθύνη, δεν "ζυγίζονται" καθόλου από το νόμο. Αλλά -και αυτό είναι το αποφασιστικό σημείο- σύμφωνα με τους Άραβες νομικούς, είναι καλό αυτή η περιοχή που ο νόμος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με κανέναν τρόπο να είναι όσο το δυνατόν ευρύτερη, διότι η δικαιοσύνη μιας κοινωνίας μετριέται ακριβώς από τον χώρο που αφήνει ελεύθερο από κανόνες και κυρώσεις, επιβραβεύσεις και αποδοκιμασίες.

Στην κοινωνία στην οποία ζούμε, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η ζώνη της νομιμότητας συρρικνώνεται καθημερινά και μια πρωτοφανής ρυθμιστική υπερτροφία τείνει να μην αφήνει κανένα πεδίο της ανθρώπινης ζωής εκτός υποχρεώσεων και απαγορεύσεων. Χειρονομίες και συνήθειες που θεωρούνταν πάντα αδιάφορες για το νόμο, ρυθμίζονται τώρα σχολαστικά και κυρώνονται με ακρίβεια, σε σημείο που να μην υπάρχει πλέον σχεδόν κανένας τομέας της ανθρώπινης συμπεριφοράς που να μπορεί να θεωρηθεί απλώς νόμιμος. Πρώτα για λόγους ασφαλείας και στη συνέχεια, όλο και περισσότερο, για λόγους υγείας, η άδεια είναι υποχρεωτική για την εκτέλεση των πιο συνηθισμένων και αθώων πράξεων, όπως το περπάτημα στο δρόμο, η είσοδος σε δημόσιο χώρο ή η μετάβαση στην εργασία.

Μια κοινωνία που περιορίζει με τέτοιο τρόπο την παραδεισένια σφαίρα της συμπεριφοράς που δεν επιβαρύνεται από τον νόμο δεν είναι μόνο, όπως πίστευαν οι Άραβες νομικοί, μια άδικη κοινωνία, αλλά είναι πραγματικά μια αβίωτη κοινωνία, στην οποία κάθε πράξη πρέπει να είναι γραφειοκρατικά εξουσιοδοτημένη και νομικά εγκεκριμένη, και η ευκολία και η ελευθερία των εθίμων, η γλυκύτητα των σχέσεων και των μορφών ζωής μειώνονται σε σημείο εξαφάνισης.

Επιπλέον, ο όγκος των νόμων, των διαταγμάτων και των κανονισμών είναι τέτοιος που όχι μόνο καθίσταται αναγκαία η προσφυγή σε εμπειρογνώμονες για να μάθει κανείς αν μια συγκεκριμένη ενέργεια είναι επιτρεπτή ή απαγορευμένη, αλλά ακόμη και οι υπάλληλοι που είναι επιφορτισμένοι με την εφαρμογή των κανόνων γίνονται συγκεχυμένοι και αντιφατικοί.

Σε μια τέτοια κοινωνία, η τέχνη της ζωής μπορεί να συνίσταται μόνο στη μείωση του υποχρεωτικού και του απαγορευμένου στο ελάχιστο, και αντίθετα στη διεύρυνση της περιοχής του νόμιμου στο μέγιστο, τη μόνη περιοχή στην οποία, αν όχι η ευτυχία, τουλάχιστον η χαρά γίνεται δυνατή. Αλλά αυτό ακριβώς είναι που οι άθλιοι που μας κυβερνούν κάνουν ό,τι μπορούν για να το αποτρέψουν και να το δυσκολέψουν, πολλαπλασιάζοντας τους κανόνες και τους κανονισμούς, τους ελέγχους και τις επιταγές. Μέχρι που η θλιβερή μηχανή που έχουν φτιάξει αυτοκαταστρέφεται, μπλοκαρισμένη από τους ίδιους τους κανόνες και τις συσκευές που θα της επέτρεπαν να λειτουργήσει.

Τζόρτζιο Αγαμπέν


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου